Tilbage til temalisten

Mindretalsvilkår (6.-9. klasse)

Hvordan er det at vokse op i et mindretal? Det kan I blive klogere på i denne aktivitet.

At være dansk-tysk debat

Kjell Knudten fra det danske mindretal i Sydslesvig til debatarrangement med formand for Sydslesvigsk Forening Gitte Hougaard-Werner og tidligere kulturminister Mette Bock på Folkemødet.

Foto: Gunvor Vestergaard

Introduktion

I denne aktivitet får du i et indblik i, hvad det vil sige at være en del af et mindretal. I bogen Mojn Moin (2020) er der fra side 71 til 86 flere udsagn om at være mindretalsbarn/mindretalsung i grænselandet.

Opgave

  • Gå sammen i makkerpar, og udvælg to-tre fortællinger fra Mojn – Moin, som I vil læse.
  • Noter undervejs, hvad de unge siger om at være en del af mindretallet: 
    • Hvilke fordele og ulemper nævner de? 
    • Hvad ligger I særligt mærke til i deres fortælling?
  • Læs også Sarah Kepplers debatindlæg.
  • Tal sammen om: 
    • Hvordan omtaler de unge deres egen opvækst?
    • Hvordan passer Sarah Keppler ind i denne fortælling?
  • Saml op i klassen, og tal afslutningsvis om, hvilke fordele og ulemper der er ved at vokse op som en del af en mindretal.