Tilbage til temalisten

Fællesskab og fordomme (4.-6. klasse)

Del jeres tanker om fælleskab og fordomme.

Af Stine Jul Rasmussen og Per Oetzmann

Mødet mellem flertals- og mindretalsbefolkningen

Grænselandet har altid været præget af mødet mellem flertals- og mindretalsbefolkningen. Efter afstemningen i 1920, hvor den nuværende grænse mellem Tyskland og Danmark blev besluttet, og frem til i dag har mindretallene været igennem turbulente tider. Især i de seneste årtier er det danske og det tyske mindretal dog blevet et positivt og enestående eksempel på, at man i en grænseregion med flere kulturer sagtens kan være der for hinanden frem for at være imod hinanden.

Opgave

  • Se på kortet nederst på siden, og tal i fællesskab om, hvor grænselandet ligger.
  • Del klassen i ti grupper, og fordel ordene på listen nederst på siden mellem grupperne.
  • Hver gruppe skal på et stykke A3-papir skrive deres ord i en cirkel i midten.
  • Herefter skal gruppen i to-tre minutter skrive sætninger på papiret om det, som de tænker på, når de hører dette ord.
  • Derefter rykker alle grupper videre til et nyt ord og skriver videre på den første gruppes A3-papir.
  • Gentag dette et par gange.
  • Hæng derefter de ti papirer op, og tal i fællesskab om jeres tanker om ordene.
  • Ord til gruppearbejde
    • Fællesskab
    • Fordomme
    • Mindretal
    • Flertal
    • Accept
    • Tolerance
    • Sameksistens
    • Kultur
    • Grænseland
    • Genforening
Illustrationen viser grænsen mellem Danmark og Tyskland før 1864, efter 1864 og efter 1920.

Illustrationen viser grænsen mellem Danmark og Tyskland før 1864, efter 1864 og efter 1920.

Illustration: Grænseforeningen