Lærervejledning
Om sitet
Undervisningssitet Mojn, Moin består af fire overordnede temaer: Grænselandet nu, Historie, Stat og grænse samt Unge og identitet
Grænselandet er omdrejningspunkt for de frit tilgængelige materialer, der har fokus på blandt andet historie, kultur, fællesskab, stat, grænser, mindretal og identitet. Sitet giver mulighed for at arbejde i dybden med historiske begivenheder og kanonpunkter, der omhandler grænselandet, ligesom der er fokus på at trække linjer til nutiden og til elevernes egen verden samt til konkrete mennesker og situationer i grænselandet, f.eks. personer fra mindretallene og debatten om grænsekontrol.
Materialet består af tekster og en bred vifte af aktiviteter, der f.eks. indeholder kildeopgaver, dialogopgaver, stafetter og diskussionscirkler, opgaver med fokus på faglig læsning, opgaver, der tager udgangspunkt i billeder og kort samt opgaver, hvor eleverne skal udarbejde og producere både digitale og analoge produkter.
Sitet er målrettet elever på mellemtrinnet og i udskolingen. Materialerne henvender sig primært til historieundervisningen, men kan også med fordel inddrages i dansk, samfundsfag og billedkunst. Materialet er udarbejdet, så det lever op til Fælles Mål.
Om titlen
”Mojn” eller ”Moin” er en hilsen, som bruges flittigt i grænselandet. I Sønderjylland bruges det oftest i stedet for at sige farvel, hvorimod man på den tyske side af grænsen bruger det som en hilsen på lige fod med hej eller goddag. Selvom det staves en smule anderledes nord (Mojn) og syd (Moin) for grænsen, så udtales det ens.
Titlen skal rette fokus mod området, som dette undervisningssite omhandler, nemlig grænselandet. Samtidig skal titlen tydeliggøre, at man på nær små detaljer slet ikke er så forskellige nord og syd for grænsen. Med Mojn, Moin er ønsket at vise, at folk i grænselandet har mange ting til fælles på tværs af grænsen, og at mindretallene er med til at bygge bro mellem det danske og det tyske.
Grænsen er ikke en tynd linje, men et rum, der er præget af historien, og hvor dansk og tysk bevæger sig mellem hinanden, og hvor man kan være fælles og forskellige på samme tid. Denne bevidsthed ønsker vi at styrke gennem sitets materialer, hvor eleverne gennem dialog, læsning, undersøgelser og kreative opgaver skal lære om og forholde sig til både deres eget liv og til deres egne erfaringer samt til fortid og nutid i grænselandet.
Om indholdet
Sitets fire overordnede temaer Grænselandet nu, Historie, Stat og grænse samt Ungdom og identitet er delt ind i undertemaer, f.eks. Mindretallene i grænselandet, Krigen i 1864, Genforeningen 1920 og Handel og samarbejde over grænsen.
Alle undertemaer indeholder tekster med billeder, illustrationer eller kort, der supplerer teksten, og teksterne har tilknyttet et varierende antal aktiviteter. Til nogle undertemaer findes også supplerende tekster, der kan benyttes, hvis man ønsker at gå mere i dybden. Målgruppen fremgår under den enkelte tekst og aktivitet.
Kronologi og kanonpunkter
I historietemaet er der indtænkt en progression i form af kronologi og kanonpunkter. Man kan f.eks. starte med at arbejde med undertemaet om Treårskrigen, der også beskæftiger sig med kanonpunktet Grundloven 1849, fortsætte med krigen i 1864, der naturligvis også omhandler kanonpunktet Stormen på Dybbøl 1864, og afslutte med undertemaet, der fokuserer på kanonpunktet Genforeningen 1920. Hvert undertema indeholder tekster og aktiviteter, hvor der også er indtænkt en progression, idet der zoomes ind på tiden op til begivenheden, selve begivenheden og begivenhedens konsekvenser.
Aktiviteter og faglig læsning
I aktiviteterne til hver enkelt tekst er progressionen synlig ved, at aktiviteterne har fokus på at arbejde på mange forskellige måder med teksten – både før, under og efter læsning.
Fagtekster indeholder tit svære ord og præsenterer et væld af steder og personer, som eleverne ofte ikke kender på forhånd. Derfor er der til alle tekster knyttet en forforståelsesaktivitet, som eleverne kan arbejde med, inden de læser teksten. Eleverne præsenteres f.eks. for forskellige måder at arbejde med ordkendskab på, blandt andet kolonnenotater, ordforklaringskort og vendespil. Mange af teksterne har også tilknyttet aktiviteter, der lægger vægt på arbejdet med faglig læsning, imens eleverne læser. Det kan være, at eleverne skal lave en tidslinje eller finde på nye under-overskrifter. Til mange af aktiviteterne er der udarbejdet PDF’er, som er lige til at printe ud og bruge i undervisningen.
Derudover findes der kildeopgaver, diskussionsopgaver samt praktiske og kreativt orienterede aktiviteter, hvor eleverne f.eks. skal arbejde med collager, podcast, interviews, bygge deres egen mindesten eller skrive historiske fortællinger. Aktiviteterne er opbygget med fokus på at stilladsere de mere frie opgaver, så eleverne f.eks. præsenteres for konkrete spørgsmål, som de kan tage udgangspunkt i, når de skal arbejde med deres egne historiske fortællinger. Der findes også opgaver med flere valgmuligheder, hvilket giver mulighed for valgfrihed og differentiering.
Forløb og brug af sitet
Sitet kan bruges i undervisningen på mange måder. Klassen kan f.eks. arbejde med en enkelt udvalgt tekst og et par aktiviteter som supplement til et andet materiale, eller der kan sammensættes et helt forløb med udgangspunkt i tekster og aktiviteter fra enten et enkelt tema eller på tværs af temaer.
Vi har udarbejdet eksempler på, hvordan sidens indhold kan sammensættes til forløb:
- Mellemtrin: Hvad er en grænse?
- Udskoling: Stormen på Dybbøl
- Udskoling: Genforeningen 1920
Det er også muligt at bruge sitet i forbindelse med en emneuge/et projektarbejde med fokus på f.eks. ”Grænser”, ”Identitet” eller ”Mindretal/flertal”.
Sitets aktiviteter er primært målrettet historie, men kan også anvendes i dansk, billedkunst og samfundsfag.