En tekst kan blive lettere at læse og forstå, hvis I inden læsning taler om titlen og jeres forventningerne til teksten, undersøger betydningen af svære ord og laver nye underoverskrifter.
I dag ser mindretal og flertal på hver side af den dansk-tyske grænse i hinanden som en ressource.
Illustration: Grænseforeningen
Af Stine Jul Rasmussen
Forventninger til teksten
Når I læser fagtekster, har I sikkert oplevet, at teksterne kan være svære at forstå. Det kan være, fordi der er brugt mange fagord, som I måske ikke kender betydningen af.
Når I skal læse og forstå en tekst, kan I arbejde med teksten på mange måder. Her er der fokus på at tale om titlen og de forventninger, I har til en tekst ud fra titlen. I skal også undersøge betydningen af udvalgte fagord og arbejde med at lave nye underoverskrifter.
Opgave
- Læs i fællesskab de to første sætninger i teksten Mindretallene i det dansk-tysk grænseland.
- Tal derefter om, hvad titlen betyder, og hvad I ud fra de to sætninger og titlen forventer, at teksten handler om.
- Gå sammen i makkerpar, og print arket "Forstå teksten". I finder arket til højre på denne side.
- Læs teksten et afsnit ad gangen, og arbejd med under-overskrifter, vigtige ord og ordforklaringer til hvert afsnit. Udfyld arket undervejs.
- Gå derefter sammen med et andet makkerpar, og sammenlign jeres svar:
- Har I valgt de samme ord?
- Minder jeres nye under-overskrifter om hinanden?
- Handlede teksten om det, som I forventede?
- Bliv til sidst enige om en ny titel til teksten. I kan også forsøge at skrive en ny indledning.
- Tal sammen i klassen om, hvad I nu ved om mindretallene i det dansk-tyske grænseland.