Tilbage til temalisten

Forstå teksten (5.-9. klasse)

En tekst kan blive lettere at læse og forstå, hvis I inden læsning taler om titlen og jeres forventningerne til teksten, undersøger betydningen af svære ord og laver nye underoverskrifter.

Illustration fra Grænseforeningen af mindretallene i grænselandet i dag.

I dag ser mindretal og flertal på hver side af den dansk-tyske grænse i hinanden som en ressource.

Illustration: Grænseforeningen

Af Stine Jul Rasmussen

Forventninger til teksten

Når I læser fagtekster, har I sikkert oplevet, at teksterne kan være svære at forstå. Det kan være, fordi der er brugt mange fagord, som I måske ikke kender betydningen af.

Når I skal læse og forstå en tekst, kan I arbejde med teksten på mange måder. Her er der fokus på at tale om titlen og de forventninger, I har til en tekst ud fra titlen. I skal også undersøge betydningen af udvalgte fagord og arbejde med at lave nye underoverskrifter.

Opgave

  • Læs i fællesskab de to første sætninger i teksten Mindretallene i det dansk-tysk grænseland.
  • Tal derefter om, hvad titlen betyder, og hvad I ud fra de to sætninger og titlen forventer, at teksten handler om.
  • Gå sammen i makkerpar, og print arket "Forstå teksten". I finder arket til højre på denne side.
  • Læs teksten et afsnit ad gangen, og arbejd med under-overskrifter, vigtige ord og ordforklaringer til hvert afsnit. Udfyld arket undervejs.
  • Gå derefter sammen med et andet makkerpar, og sammenlign jeres svar:
    • Har I valgt de samme ord? 
    • Minder jeres nye under-overskrifter om hinanden?
    • Handlede teksten om det, som I forventede? 
  • Bliv til sidst enige om en ny titel til teksten. I kan også forsøge at skrive en ny indledning.
  • Tal sammen i klassen om, hvad I nu ved om mindretallene i det dansk-tyske grænseland.