Forløb: Krigen 1864 (6.-9. klasse)
Krigen i 1864 var en krig, hvis udfald fik stor betydning for Danmark mange år efter. Måske påvirker krigen os endda stadig den dag i dag, selvom den foregik for så mange år siden.
Niels Simonsen har malet billedet ”Danske infanterister trækker en kanonlavet ved tilbagetoget fra Dannevirke stillingen 1864”.
Frederiksborg, Nationalhistorisk Museum. Foto: Iben Kaufmann
I forløbet her kommer du til at arbejde med den krig, der både kaldes Krigen 1864 og 2. Slesvigske Krig.
-
Kapitel 1: Hvad førte til krigen i 1864?
Krigen i 1864 er nok mest kendt for det slag, der bliver kaldt Stormen på Dybbøl. Men inden vi når så langt, så skal vi lige se nærmere på, hvordan Danmark endte i krig med Preussen og Østrig.
I dette kapitel skal du:
- udvide dit ordforråd med fagbegreber
- starte en tidslinje om krigen i 1864
- forklare, hvad der var årsagen til krigen i 1864
- læse teksten "Optakten til krigen i 1864".
Inden du skal læse om selve krigen, skal du have styr på en række ord og begreber. Det kan du få i aktiviteten "Ord, årstal og spørgsmål", hvor du også kommer til at læse teksten "Optakten til krigen i 1864".
- Aktivitet: Ord, årstal og spørgsmål
Når du har læst og arbejdet med teksten "Optakten til krigen i 1864" og er blevet klogere på nogle af de fagord, der er relevante for forløbet, kan du starte på en tidslinje, som du skal bruge i resten af forløbet.
- Aktivitet: Tidslinje med krigen i 1864
Afrunding
Nu er du blevet klogere på, hvilke politiske beslutninger der førte til krigen i 1864. Og så har du forhåbentlig fået styr på nogle af de fagord og begreber, du vil møde i resten af forløbet.I næste kapitel skal du arbejde med, hvad der skete i tiden omkring selve krigsudbruddet.
-
Kapitel 2: Krigen bryder ud
Forrige kapitel handlede om, hvorfor Det tyske Forbund blev rasende på Danmark. I dette kapitel skal du arbejde med, hvad der skete ved krigens start, da de tyske stater Preussen og Østrig erklærede Danmark krig.
I dette kapitel skal du:
- arbejde med årsagerne til, at krigen i 1864 fandt sted
- redegøre for, om tilbagetrækningen af danske soldater fra Danevirke var den rigtige beslutning
- forestille dig, at du er dansk soldat og skrive et brev til din familie.
Først skal du arbejde med teksten "Krigen i 1864 bryder ud" sådan, som det er beskrevet i aktiviteter herunder:
- Aktivitet: Styr på teksten
Nu er du klogere på, hvad der skete i starten af krigen. Den viden skal du bruge i den næste opgave, hvor du skal forestille dig, at du er dansk soldat tilbage i 1864.
- Aktivitet: Dagbogsnotat fra 1864
Tidslinjen
Inden du går videre med forløbet, skal du finde din tidslinje frem og notere vigtige begivenheder og informationer på den.
Afrunding
I denne del af forløbet har du læst om krigens udbrud og om den berømte tilbagetrækning fra Danevirke.I næste kapitel skal du bl.a. læse om, hvad der skete ved den berømte storm på skanserne ved Dybbøl.
-
Kapitel 3: Stormen på Dybbøl
I dette kapitel bliver du klogere på, hvad der skete den 18. april 1864, da de danske skanser blev stormet.
I dette kapitel skal du:
- forsøge at leve dig ind, hvordan en soldat i 1864 oplevede Stormen på Dybbøl
- lave et lille historisk scenarie, hvor du beskriver en begivenhed i Danmarks historie.
Stormen på de danske stillinger ved Dybbøl er det slag, som krigen i 1864 er mest kendt for. De dramatiske begivenheder, der foregik den 18. april, er skildret på mange malerier, og det er også den del af krigen, der er blevet fremhævet som et punkt på kanonlisten for historie.
Nu skal du arbejde med at lave en reportage fra skanserne ved Dybbøl.
- Aktivitet: Nu stiller vi om til skanserne ved Dybbøl
Når du har læst teksten og arbejdet med opgaven, skal du svare på følgende:
- Hvilke tre ting har du lært om krigens forløb indtil nu?
- Nævn to ting, som har overrasket dig indtil nu.
- Hvilken ting vil du gerne lære mere om i resten af forløbet?
Saml i fællesskab op på jeres svar i klassen.
Tidslinjen
Husk at notere vigtige begivenheder og informationer på din tidslinje, inden du går videre til næste kapitel i forløbet.Afrunding
Nu ved du mere om, hvad der skete den 18. april, da de danske stillinger blev stormet tilbage i 1864.I den næste del af forløbet skal du arbejde med, hvad der skete efter det store slag.
-
Kapitel 4: Tiden efter Stormen på Dybbøl
I denne del af forløbet kommer du til at arbejde med, hvordan krigen udviklede sig efter den dramatiske storm på skanserne ved Dybbøl.
I dette kapitel skal du:
- forklare årsagerne til, at Danmark mistede herredømmet over Slesvig, Holsten og Lauenborg i 1864.
Som du sikkert husker, så gik det ikke godt for den danske hær under Stormen på Dybbøl den 18. april 1864. Spørgsmålet er nu, hvad regeringen og kongen valgte at gøre. Det kan du blive klogere på i teksten herunder:
Brug jeres viden om krigen i arbejdet med billederne i opgaven herunder.
Tidslinjen
Husk at opdatere din tidslinje med de slag og andre begivenheder, som du har arbejdet med i kapitlet her.Afrunding
I denne del af forløbet har du arbejdet med, hvad der skete i 1864 efter Stormen på Dybbøl.I næste kapitel skal du arbejde med, hvilken betydning Danmarks nederlag fik.
-
Kapitel 5: Konsekvenserne af krigen i 1864
I denne del af forløbet skal du læse om krigens konsekvenser, afslutte din tidslinje og undersøge din viden i et vendespil.
I dette kapitel skal du:
- give eksempler på, hvordan krigen i 1864 påvirkede Danmark dengang og måske stadig påvirker Danmark i dag.
Danmark endte med at tabe stort set alle de slag, der blev udkæmpet i 1864. Utroligt mange menneskeliv gik tabt, men krigen fik også stor økonomisk og geografisk betydning i mange år efter. Læs teksten herunder om krigens efterspil.
Tekst: Krigen i 1864 - efterspil
Tidslinjen
Skriv de sidste begivenheder ind på din tidslinje.Afslutning
Spil derefter vendespillet herunder sammen i mindre grupper.- Aktivitet: Vendespil om krigen i 1864