Tilbage til temalisten

Styr på teksten (6.-9. klasse)

Før og imens I læser teksten, kan I ved hjælp af kolonnenotater få overblik over, hvad der skete, da der udbrød krig i Danmark i 1864.

Jacobsen, Alfred (4.3.1853-13.4.1924) litograf har lavet et postkort, der viser tilbagetrækningen var Dybbøl.

I de første dage af februar trak de danske soldater sig tilbage fra Danevirke til skanserne i Dybbøl.

Jacobsen, Alfred, 1880-1820, Det Kgl. Bibliotek

Af Stine Jul Rasmussen

Kolonnenotat som tidslinje

Når man skal danne sig et overblik over en tekst, kan det være en god ide at lave et kolonne-notat, hvor man i den ene kolonne skriver årstal/datoer. I den anden kolonne skriver man så, hvad der skete i disse år/på disse dage. 

I denne opgave skal I både lave et kolonne-notat og genfortælle teksten med jeres egne ord.

Opgave - del 1

  • Læs sammen i klassen de tre første linjer af teksten Krigen i 1864 bryder ud, og tal om eller undersøg i fællesskab:
    • Hvad var Det tyske Forbund?
    • Hvad handlede Novemberforfatningen om?
    • Hvad var Danevirke?
  • Find derefter nedenstående datoer i teksten, og lav et kolonne-notat, hvor I skriver ned, hvad der skete på de forskellige dage. Så får I et kronologisk overblik over, hvad teksten handler om. 

    I kan finde en skabelon til kolonnenotatet som PDF til højre på siden.

    Datoer:

    • 18. november 1863
    • 31. januar 1864
    • 1. februar 1864
    • 3. februar 1864
    • 4. februar 1864
    • 5. februar 1864
    • 7. februar 1864
    • 29. februar 1864

Opgave - del 2

  • Del jer derefter i ni grupper, og fordel tekstens ni afsnit imellem jer.
  • Læs jeres afsnit, og undersøg betydningen af ord, I ikke kender.
  • Find på en ny overskrift til jeres afsnit.
  • Fortæl med jeres egne ord, hvad der står i jeres afsnit.
  • Tal til sidst i klassen om, hvilken overskrift I har valgt til jeres afsnit, og fortæl med jeres egne ord, hvad der står i afsnittet.