Tilbage til temalisten

En bedrøvelig juletid (6.-9. klasse)

Læs Martin Bahnsens dagbog fra juleaften 1864 og bliv klogere på, hvordan en virksomhedsejer fra Aabenraa oplevede det danske nederlag i 1864.

Af Anders Peter Nielsen

Martin Bahnsen, 1863

På billedet ser du Martin Bahnsen i 1865 - året efter det nederlag, der gjorde at Bahnsen nu boede i et andet land, end juleaften 1863.

Foto Jens Jacobsen Caprani, 1865. Museum Sønderjyllands Mediearkiv

Introduktion

Det danske nederlag i 1864 fik ikke kun geografisk og økonomiske betydning for kongeriget. Det fik også stor betydning for de personer, der boede i de områder, som nu hørte under Preussen. Det ved vi bl.a. fra dagbøger skrevet i tiden efter, hvor vi kan læse folks tanker, følelser og forventninger til fremtiden. En af de dagbøger, som senere er blevet udgivet, er skrevet af Martin Bahnsen, der boede i Aabenraa.

Her drev han familiens virksomhed, hvor der blev farvet uld og tøj, og deltog aktivt i byens politiske liv. Det er en side i hans dagbog, som du skal arbejde med i denne tekst. 

Opgave

  • Gå sammen to og to.
  • Print arket "Svære ord fra dagbogen" (I finder det ude til højre på siden).
  • Find en ordbog frem (fx sproget.dk) og vær klar til at undersøge svære ord i den tekst, som I skal læse.
  • Læs nu kilden "Martin Bahnsens dagbog fra 24. december 1864". Skriv de ord, som I ikke forstår, ned på arket "Svære ord fra dagbogen".
  • Slå ordene op og skriv, hvad de betyder og skriv et andet ord for det samme, hvis I kan finde et synonym.   
     
  • Martin Bahnsens dagbog fra 24. december 1864

    "24. december 1864

    Aldrig nogensinde før er en så bedrøvelig juletid oprundet for os som denne. 

    Erobret af vore ærkefjender, regeret af udskuddet af det usleste parti, der findes i verden, "schleswig-holsteinerne", ser vi danske slesvigere den mørkeste fremtid i møde, og dette sker i den sidste halvdel af det 19de århundrede, hvor Europa tror sig på civilisationens højdepunkt, at alverden ser roligt til, hvorledes et indtil det yderste demoraliseret røverfolk, som er os 20 gange overlegent i antal, overfalder og sønderlemmer et af de ældste riger i Europa for at tilfredsstille sin trang til at blive en sømagt og i sin higen efter krigersk hæder, som det her troede at kunne tilfredsstille for letteste køb. 

    Dette foragteligste af alle folkeslag, som i sin demoraliserede tilstand ikke har evne til at fatte, at det ved sin væmmelige brovten og udbasunen af sine heltegerninger pådrager sig hel verdens hån og foragt, dette folk skal vi nu for fremtiden tilhøre og stå under! 

    Hellere måtte man være blevet kineser eller hottentot!"

    Kilde: Martin Bahnsens dagbog, 1864. Kilde i historie for folkeskole, gymnasie og HF, Rigsarkivet. 

  • Tal nu sammen om, hvad I ved om den tid, hvor teksten er skrevet. 
  • Hvilke begivenheder, lande, befolkningsgrupper og andet bliver fremhævet?
  • Hvordan er tonen i teksten?
  • Find (mindst) tre eksempler i teksten, hvor Martin Bahnsens følelser og holdninger er tydelige.
  • Hvordan ser Martin Bahnsen på sin fremtid?
  • Gennemgå jeres svar i klassen.
     

Diskuter følgende i klassen:

  • Hvordan påvirker det læseren, at teksten er fyldt med så negative beskrivelser?
  • Hvad er Martin Bahnsens budskab?

Gå tilbage i de små grupper og vælge en af følgende opgaver:

  • Skriv et digt eller et dagbogsnotat, hvor I med nogle andre følelser prøver at komme med det samme budskab på en knap så vred og negativ måde.  
  • Brug den viden I har i dag til at skrive et brev til Martin Bahnsen. Måske vil det fx glæde ham at høre, at fremtiden for området ikke ser så sort ud, som han troede den juleaften? 
  • Illustrer dagbogsnotatet enten med papir, farver, lim og så videre, eller via et digitalt redskab fra fx SkoleTube.
     
  • Præsenter jeres værker for hinanden i klassen.