Nu var tv ikke opfundet tilbage i 1864. Men derfor kan vi jo godt forestille os, hvordan det ville se ud, hvis nyhederne kunne transmittere live fra begivenhederne.
Sådan kan det se ud, når du skal lave din egen reportage fra Stormen på Dybbøl.
Montage: Friedrich Brandt zur Schlacht, 1864 og Canva
Af Anders Peter Nielsen
Opgave
- Gå sammen tre og tre.
- Find papir og blyanter frem.
- Brug to minutter på at notere det I ved om krigen i 1864.
- Læs teksten "Stormen på Dybbøl 1864". Diskuter efter hvert afsnit, om der er vigtige detaljer, der skal noteres på jeres papir.
- Forestil jer nu, at I skal lave en reportage til nyhederne fra Dybbøl. I bestemmer selv, om det skal være før, under eller efter slaget. Der skal være tre roller: en kameramand, reporter og person, der interviewes.
- Lav et kort manus, hvor I skriver ned, hvad reporteren i felten vil spørge om. Noter også ned, hvad den interviewede person fortæller.
- Se guiden til, hvordan I arbejder med green screen i SkoleTube (i eksemplet laves en nytårstale, men princippet er det samme).
- Find en ensfarvet væg (der skal være tydelig forskel på væggens farve og jeres tøj) og film jeres interview.
- Find nu et billede fra Dybbøl (fx på Wikipedia) og klip baggrunden ind.
- Vis jeres små reportager for hinanden i klassen.