Tilbage til temalisten

Fagord og tanker om teksten (4.-9. klasse)

I denne aktivitet skal I arbejde med tekstens fagord, før I læser, og bagefter skal I dele jeres tanker om teksten.

Skanse VIII ved Dybbøl set udefra.

Skanser er jordvolde, der er bygget for at kunne bruges i militære kampe. Her ses Skanse 8 ved Dybbøl udefra.

Det Kgl. Bibliotek.

Af Stine Jul Rasmussen

De svære fagord

Hvor ligger Dybbøl? Hvad er en skanse? Og hvad betyder ordet storm egentlig, når vi taler om ”Stormen på Dybbøl”?

I historie findes en masse fagord og begreber, som du måske ikke kender eller kan have svært ved at forklare betydningen af. Historiske tekster nævner også tit en masse forskellige steder, og det kan være svært at holde styr på tekstens indhold, hvis man ikke ved, hvor stederne rent faktisk ligger.

Inden du skal læse en fagtekst, er det derfor godt at få styr på betydningen af fagord og de steder, der nævnes i teksten.

Opgave - del 1

I skal bruge et udprintet ark med fagord og ordforklaringer. 

  • Tal først kort om ordene og forklaringerne i klassen.
  • Klip så ord og ordforklaringer ud, og hjælp hinanden med at få limet den rigtige forklaring sammen med det rigtige ord. 
  • Fordel kortene, så nogle af jer har kort med et ord på den ene side og en forklaring på den anden side, mens andre ikke har et kort.
  • Gå rundt mellem hinanden. Dem uden kort skal finde en med et kort. Den med kortet læser ordet op, og hvis den uden kort kan forklare, hvad ordet betyder, så kan man overtage kortet.
  • Få jeres lærer til at sætte et ur – I må ikke vide, hvornår det ringer. 
  • Vindere er alle dem, der har et kort, når uret ringer.

Opgave - del 2

  • Læs derefter teksten Stormen på Dybbøl 1864 i klassen, og tal om:
    • Hvad kunne teksten hedde, hvis I skulle finde på en ny titel?
    • Hvad lagde I særligt mærke til i teksten?
    • Hvorfor tror I, at "Stormen på Dybbøl" er et kanonpunkt – altså noget som alle elever skal høre om, mens de går i folkeskole?
    • Hvilke historiske begivenheder, synes I, skulle være kanonpunkter – og hvorfor?