Inden I læser om Påskekrisen, kan denne aktivitet gøre jer klogere på vigtige ord, steder og personer.
Af Stine Jul Rasmussen
Introduktion
I denne aktivitet skal I først undersøge og derefter forklare betydningen af vigtige ord, personer og steder i forbindelse med Påskekrisen.
Opgave - del 1
- Gå sammen i makkerpar.
- Print et eksemplar af arket "Kolonnenotat til Påskekrisen: Ord, personer og steder". Arket findes som PDF til højre på siden.
- Klip arket i strimler, så hvert makkerpar får en strimmel med et ord og plads til at skrive en forklaring.
- Undersøg jeres ord på nettet, og skriv en forklaring på jeres strimmel. Skriv forklaringen med jeres egne ord, så det er let for andre at forstå. I skal nemlig kunne læse og forstå hinandens forklaringer.
Opgave - del 2
- Når alle makkerpar har skrevet en forklaring til deres ord, kan I gå rundt imellem hinanden i makkerpar. Når I møder et andet par, skal I forklare hinanden, hvad jeres ord betyder.
- Byt derefter ord, mød et nyt makkerpar, og forklar igen hinanden, hvad jeres ord betyder.
- Byt ord igen, og fortsæt, indtil jeres lærer stopper jer.
- Saml op i klassen: Er der stadig nogle af ordene, der er svære at forstå? Måske har I brug for at se på et kort, hvor Nord- og Sydslesvig ligger?
- Når I har styr på alle ord, begreber, personer og steder, kan I læse teksten om Påskekrisen.
I forbindelse med Påskekrisen var der demonstrationer i København. Billedet her er taget af H. Damgaard og viser en demonstration på Rådhuspladsen.
Det Kgl. Bibliotek.