Tilbage til temalisten

Reportage fra afstemningen i 1920 (7.-9. klasse)

Debatten om, hvor den nye grænse mellem Danmark og Tyskland skulle gå, fyldte meget i medierne i tiden op til afstemningen i 1920. Forestil dig, at du som journalist er taget til grænselandet for at dække begivenhederne. 

Sorø Amts Dagblad 10 feb 1920

Aviser i hele landet dækkede afstemningen i 1920 tæt.

Sorø Amts Dagblad, 10. feb 1920. Det Kgl. Bibliotek

Af Anders Peter Nielsen

Udsendt for avisen

Der fandtes ikke de samme digitale medier som i dag, da befolkningen i Slesvig skulle til stemmeboksen og vælge, om de ville høre til Danmark eller Tyskland. Der var til gengæld mange klassiske papiraviser, og det er netop sådan en, du arbejder på. Din redaktør Hr. Davidsen har sendt dig til grænselandet. Din opgave er at dække begivenhederne i forbindelse med afstemningen. Du skal sende en artikel hjem til avisen. 

Opgave - del 1

  • Baggrundsviden: Start med at sætte dig godt ind i, hvad afstemningen går ud på. Undersøg f.eks. den historiske kontekst og dens mulige betydning. Brug eventuelt teksterne Optakten til Genforeningen 1920 og Afstemningen om Danmarks grænse i 1920. 
  • Hvem er du? Forestil dig, at du er journalist i 1920. Skab en karakter for dig selv, herunder navn, alder, baggrund og holdninger. Overvej, hvilket medie du repræsenterer (f.eks. en nationalkonservativ eller liberal avis), og hvordan det påvirker din dækning af afstemningen.
  • Planlæg dit arbejde: Hvad vil du fokusere på? Hvordan vil du indsamle mere information, end du allerede har? Hvem vil du lave et "interview" med? Tænk også på, hvordan du vil bygge din artikel op for at gøre den spændende og informativ.
  • Skriv en reportage fra afstemningsdagen: Husk at tænke over, hvordan du beskriver valgplakater, stemningen m.m., og få nogle citater og interviewelementer med i din tekst (her kan du f.eks. forestille dig, hvad datidens folk på torvet i Sønderborg ville sige til en journalist). 

Opgave - del 2

  • Byt reportage med en fra klassen: Læs vedkommendes reportage, og kommenter på, om den er realistisk og informativ, og om der eventuelt er noget, som vedkommende kunne skrive om eller have mere af for at gøre teksten endnu bedre. 
  • Gennemgå kommentarer: Læs de kommentarer, du har fået på din egen reportage, og ret teksten til. 
  • Print og hæng op: Hæng artiklen op sammen med resten af klassens artikler, så I kan læse hinandens tekster. 
  • Tal sammen: Prøv at sammenligne og diskutere, hvilke vinkler I valgte at fokusere på i jeres artikler.