Før I læser en tekst, kan I repetere vigtige ord i en nøgleordsstafet. Find ud af, hvor mange fagord, steder, navne og begreber I kan huske om Genforeningen 1920.
Af Stine Jul Rasmussen
Fagord, begivenheder og personer
Når I arbejder med et historisk emne som Genforeningen 1920, møder I en masse fagord. I hører også om steder, hvor de historiske begivenheder fandt sted, f.eks. de forskellige afstemningszoner, og I hører om vigtige personer, f.eks. Christian 10.
I forbindelse med fejringen af Genforeningen i 1920 red kongen, Christian 10., over den gamle dansk-tyske grænse på en hvid hest. Fotografi af H. Damgaard.
Det Kgl. Bibliotek.
En nøgleordsstafet kan være en god måde at afprøve, om I kan huske ord, steder, begivenheder og personer, som I har arbejdet med, inden I læser om konsekvenserne af Genforeningen 1920.
Opgave
- Del klassen i to eller flere hold, og stil jer med lige lang afstand til en tavle. I kan også lave en bane, hvor holdene står i den ene ende, mens der i den anden ende ligger et stykke papir og en blyant ud for hvert hold.
- Lad jeres lærer sætte et ur. Når tiden starter, løber den forreste op til tavlen/papiret og skriver et nøgleord, der passer til Genforeningen 1920.
- Herefter løber første elev tilbage, klapper den næste i rækken i hånden, og så løber den næste op og skriver et nøgleord.
- Fortsæt, indtil uret ringer. Holdet med flest nøgleord vinder.
- Når stafetten er færdig, kan I bruge nøgleordene til at genopfriske, hvad I indtil nu har lært om Genforeningen 1920.
- Derefter kan I læse teksten Konsekvenserne af Genforeningen 1920.