Tilbage til temalisten

Reklame for grænselandet (7.-9. klasse)

Lav en video, en lydfil eller en plakat, der reklamerer for grænselandet.

Introduktion

På begge sider af den dansk-tyske grænse vil man gerne vise, hvad grænselandet har at byde på. Derfor er der en række grænseoverskridende samarbejder og arrangementer. Arrangementerne kan være med til at tiltrække turister, nye beboere og virksomheder, der kunne have interessere i at flytte til området.

Opgave - del 1

  • Læs teksten Dansk-tysk samarbejde over grænsen mindre grupper.
  • Mens I læser, skal I lave en liste over de forskellige samarbejder, der nævnes i teksten.
  • Tal sammen i klassen om, hvilke fordele teksten beskriver i forhold til at samarbejde på tværs af grænsen.
  • Måske kan I komme i tanke om andre gode ideer til, hvordan der kan samarbejdes på tværs af grænsen?

Opgave - del 2

  • Se i fællesskab i klassen videoerne om Danevirke Museum og Deutsches Museum Nordschleswig. 
  • Tal om, hvordan de fortæller om grænselandets kulturarv.
  • Gå så tilbage i jeres grupper, og vælg et af nedenstående punkter, som I skal lave en reklame for:
    • Grænselandet og det grænseoverskridende
    • Et grænseoverskridende arrangement (det må gerne være fiktivt)
    • Et af mindretallene i det dansk-tyske grænseland
    • Byen Flensborg som turistdestination eller som et sted, man kan flytte hen
    • Virksomheden Danfoss i forhold til at tiltrække nye medarbejdere.
  • Reklamen kan være en kort video eller lydfil, eller I kan lave en digital eller analog plakat. 
  • I kan evt. lade jer inspirere af videoerne om Danevirke Museum og Deutsches Museum Nordschleswig.