Tilbage til temalisten

Ord med grænse (4.-6. klasse)

Inden I læser teksten om grænser, kan I sætte fokus på både geografiske og personlige grænser med masser af grænse-ord.

Grænsesten

Grænsesten nummer 25. Den blå streg på toppen markerer grænsen. D står for Danmark. På den modsatte side står der DR for Deutsches Reich.

Photo: Jørgen Larsen, June 2005. CC BY-SA 3.0 Wikimedia

Af Stine Jul Rasmussen

Ordet grænse

Ordet grænse kan både handle om geografiske grænser, f.eks. grænsen mellem to lande, og om personlige grænser, f.eks. i forhold til noget, man ikke kan lide at gøre. 

I denne aktivitet skal I arbejde med mange forskellige sammensatte grænse-ord, og I skal forholde jer til jeres egne personlige grænser.

Opgave – del 1

  • Herunder er en liste med ord, der starter med grænse.
  • Gå sammen to og to, og tal om, hvad ordene betyder.
  • I kan finde hjælp på sproget.dk.
  • Lav evt. et kolonnenotat ved at tegne en lodret streg på et papir. I den ene kolonne kan I skrive ordet, og overfor ordet – på den anden side af stregen – kan I skrive, hvad ordet betydning.
  • Tal om ordenes betydning i klassen.
  • Grænse-ord
    • Grænse-vagt
    • Grænse-bom
    • Grænse-overløber
    • Grænse-stridighed
    • Grænse-politi
    • Grænse-sten
    • Grænse-overgang
    • Grænse-område
    • Grænse-land
    • Grænse-kontrol
    • Grænse-handel
    • Grænse-by

Opgave – del 2

Alle de ord, som I netop har arbejdet med, har noget at gøre med geografiske grænser, men grænser kan også handle om personlige grænser. Det kan være, noget man ikke kan lide at gøre, eller noget man ikke vil finde sig i. Nu skal I forholde jer til jeres egne personlige grænser.

  • Rejs jer op, og lyt til det, som jeres lærer læser op.
  • Hvis det er over jeres personlige grænse, altså noget I ikke ville gøre, så sæt jer ned. Ville I være ok med at gøre det, så bliv stående.
  • Efter hver runde, kan I tale kort om, hvorfor det ville være over grænsen for nogle, mens andre ikke ville have noget imod at gøre det.
  • Diskuter til sidst, om det er godt eller skidt at bryde sine grænser? Kan I give eksempler på begge dele?
  • Sætninger til øvelsen

    Er dette over din personlige grænse:

    • at holde en slange?
    • at kæle en rotte?
    • at ride på en væddeløbshest?
    • at malke en ko med hænderne?
    • at springe fra 1-metervippen i svømmehallen?
    • at springe fra en 5-metervippe i svømmehallen?
    • at bade i havet i frostvejr?
    • at løbe to kilometer?
    • at løbe 10 kilometer?
    • at spise grillede insekter?