Tilbage til temalisten

Grænser og grænsekontrol (5.-6. klasse)

Hør en historiker fortælle om muligheder og udfordringer i grænselandet, og diskuter hans udtalelser om grænser og grænsekontrol.

Af Stine Jul Rasmussen

Grænser og grænseland

En grænse er noget, der adskiller ting fra hinanden. En landegrænse adskiller to lande fra hinanden, som grænsen mellem Danmark og Tyskland. Den nuværende grænse blev fastlagt i 1920. Man kan sige, at grænsen er en slags linje mellem de to lande. Når vi kører over linjen, er vi kørt ind i et andet land. 

Når vi taler om grænselandet, tænker vi mere på et rum end en linje. På hver side af den nuværende grænse findes der henholdsvis et dansk og et tysk mindretal, og det har betydning for hverdagen i området.

En anden ting, der har betydet noget i grænselandet, er, at der blev indført grænsekontrol i 2016 og ekstra kontrol i forbindelse med corona-epidemien. Desuden blev der i 2019 bygget et vildsvinehegn langs hele grænsen, så tyske vildsvin, der måske var smittet med afrikansk svinepest, ikke kunne komme til Danmark.

Grænsekontrol

Grænsekontrol ved den danske grænse.

Johan Wessman News Öresund Flickr

Opgave

  • Læs i fællesskab teksten Grænser flytter sig.
  • Kig på kortet nederst på denne side for at se, hvordan grænsen mellem Danmark og Tyskland har flyttet sig gennem tiden: Grænser i Sønderjylland
  • Se så i fællesskab videoen: Den dansk-tyske grænse har udviklet sig dårligt i de senere år, hvor historikeren Steen Bo Frandsen fortæller om den dansk-tyske grænse.
  • Stil jer i to rundkredse. Den ene kreds skal stå med ansigtet vendt ud imod den anden kreds, sådan at alle står foran en makke, som de kan tale med.
  • Lyt til det udsagn fra filmen, som jeres lærer læser op, og diskuter udsagnet med jeres makker i et minut: Hvad mener han? Er I enige eller uenige? Hvorfor?
  • Efter et minut træder den yderste cirkel et skridt til højre, så alle har en ny makker.
  • Læreren læser et nyt udsagn om, og I skal igen diskutere: Hvad mener han? Er I enige eller uenige? Hvorfor?
  • Gentag øvelsen nogle gange.
  • Udsagn fra videoen
    • Det vigtigste i den nuværende grænses historie er nok, at den er blevet accepteret på begge sider.
    • Schengen-samarbejdet og åbningen af grænsen har været centralt, så grænsen ikke længere fungerer som en lukket nationalgrænse.
    • Grænsekontrol, vildsvinehegn og corona-epidemi har rykket snakken om grænsen fra at være en helt overset grænse, til at grænsen igen er kommet i fokus.
    • Det er typisk for grænsen, at beslutningerne om den i reglen bliver truffet andre steder.
    • Den dansk-tyske grænse har udviklet sig meget dårligt og tragisk de seneste år på grund af det her danske skuespil med grænsekontrol.
    • Grænsekontrollen er et problem i europæisk kontekst, for vi har jo ikke noget problem med vores naboer.
    • Vi glemmer somme tider, at i det øjeblik vi trækker en grænse som en linje, så skaber vi samtidig et rum. Og rummet på begge sider af grænsen er i høj grad påvirket af og udvikler sig i sammenhæng med grænsen. 
    • Vi kan ikke reducere grænsen til bare en linje.
    • En grænse kan jo være en forhindring og være dum, hvis du ikke gør noget ved den, men en grænse er jo også en mulighedsgrænse. Måske er der noget på den anden side, som man enten kan lære af, eller som også beriger en selv.
    • Mindretallene har i de senere år oplevet, at grænsen skaber en sammenhæng. Nu ser de, hvordan en række ting kan være til begges fordel, hvis de samarbejder.