Tilbage til temalisten

Styr på hjemmefronten (7.-9. klasse)

Inden I læser teksten, kan I få styr på betydningen af vigtige ord og begreber. Når I har læst, kan I diskutere tre spørgsmål til teksten.

Af Stine Jul Rasmussen

Fagtekster og fagord

Fagtekster i historie indeholder tit mange fagord, som I måske ikke kender betydningen af. Det gælder også denne tekst. Hvad betyder f.eks. ordet "hjemmefront"?

Inden I læser teksten, skal I tale om betydningen af udvalgte fagord. Bagefter skal I læse teksten og diskutere tre spørgsmål.

Opgave

  • Arbejd i makkerpar med at skrive ordforklaringer til de ord, som findes på listen herunder. I skal undersøge ordenes betydning, f.eks. på ordnet.dk.
  • Saml op i klassen: Er der ord, som stadig er svære at forstå, selvom I har slået dem op?
  • Læs nu i makkerpar teksten Hjemmefronten. Mens I læser, kan I bruge jeres ordforklaringer til hjælp, hvis noget er svært at forstå.
  • Diskuter til sidst de tre spørgsmål til teksten i makkerpar, og saml op i klassen.


 

  • Fagord (Før læsning)

    Undersøg betydningen af disse fagord:

    • Hjemmefronten
    • Fronten (i en krig)
    • Østfronten (i 1. Verdenskrig)
    • Fødevareproduktion
    • Industriproduktion
    • Husholdning
    • At opdrætte
    • Dansksindede
    • Krigsfanger
    • Felthospital.
  • Spørgsmål (Efter læsning)

    Når I har læst teksten, kan I diskutere disse spørgsmål:

    • Hvorfor og hvordan ændrede kvindernes rolle sig på grund af 1. Verdenskrig? Hvilken rolle spiller kvinderne på arbejdsmarkedet i dag?
    • Hvorfor mon kvinderne fik dårligere løn end mændene for det samme arbejde? Hvad tænker I om det? Hvordan er situationen i dag - får mænd og kvinder altid samme løn?
    • Hvorfor tror I, at det især var på danske gårde i området, at der opstod venskaber og forelskelser mellem russiske krigsfanger og de lokale beboere?