Tilbage til temalisten

Hvad betyder det? Hvornår skete det? Hvorfor skete det? (6.-9. klasse)

Før og imens I læser teksten, kan I få styr på fagord, begivenheder og årsager ved hjælp af to forskellige kolonnenotater.

Af Stine Jul Rasmussen

Kolonnenotat og tidslinje

Kolonnenotater kan bruges til mange forskellige ting, når I læser faglige tekster. I denne aktivitet skal I først bruge et kolonnenotat til at få styr på tekstens svære fagord og begreber. Derefter skal I lave en tidslinje over de begivenheder, som nævnes i teksten og beskrive, hvorfor de nævnte begivenheder sker. 

Opgave

  • Print et eksemplar af hvert kolonnenotat ud til alle. De findes som PDF til højre på siden.
  • Arbejd først med notatet til ordforklaringer. Nogle ord kender I måske allerede, hvis I har læst andre tekster om Treårskrigen. Andre skal I undersøge betydningen af på nettet.
  • Når I har styr på fagord og begreber, skal I læse teksten Treårskrigens efterspil.
  • Mens I læser, skal I udfylde kolonnenotatet med begivenheder og årsager.
  • Saml op på arbejdet med kolonnenotater i klassen. Måske har I også brug for at hjælpe hinanden med at blive klogere på årsagerne til de forskellige begivenheder.
Satiretegning over vanskelighederne med at oprette en helstatsforfatning

En del af Treårskrigens efterspil var, at flere regeringer i løbet af 1850'erne forsøgte at få lavet en forfatning for helstaten, altså for både Kongeriget Danmark og hertugdømmerne. I 1952 var det den regering, der blev kaldt Januarministeriet, der forsøgte. Som denne satiretegning viser, var det dog svært for regeringen at få alle til at løbe i samme retning i arbejdet med en helstatsforfatning.

Det Kgl. Bibliotek.